pátek 15. listopadu 2013

Zavařená jablka bez cukru



 



Konečně mi dorazila bedýnka jablek. Sice jsem se rozhodla, že ji sníme jen tak bez zavařování. Přeci jen mám dva školáky a každý den na svačinku jim jablíčka budu dávat. Mám přislíbenou ještě jednu bedýnku před vánoci a tu už si zpracuji a zavařím. Ale na facebooku jsem slibovala brzy napsat recept, takže zde je i s fotkou zavařených jablek z minulého roku. Byl to můj první pokus a všechny skleničky se povedly úspěšně zavařit. Já zavařovala bez cukru, mám sladká jablíčka. Pokud chcete vytáhnout jejich sladkou chuť, přidejte do nastrouhaných jablek špetku soli a promíchejte. Tak to radí přední české makrobiotičky v třetím čísle Pravého domácího časopisu. Sůl zde slouží i jako výborný konzervant. Jablíčka do sklenic řádně pěchujeme, přebytečnou šťávu dáme dětem vypít ke svačince. Jablka jsem zavařovala minimálně 20 minut na 80stupňů. Lze zavařovat na 100stupňů 10 minut. Zavařená jablíčka používám do závinů či jáhelníku ke konci zimy.








Potřebujeme:


jablka
struhadlo
zavařovací sklenice se šroubovacím víkem
stará utěrka
hrnec se silným dnem



Postup:


Očištěná jablka oloupeme a nastrouháme na hrubé straně struhadla. Připravíme si zavařovací sklenice, které pořádně vymyjeme a očistíme.

Do zavařovacích sklenic natlačíme nastrouhaná jablka, hodně pěchujeme a přebytečnou šťávu vyléváme ven do připravené nádobky. Sklenice naplníme těsně pod okraj, otřeme hrdlo a zašroubujeme víčko.

Do hrnce (obyčejného se silným dnem nebo zavařovacího) dáme na dno starou utěrku a přidáme vlažnou vodu. Skleničky naskládáme na podložku tak, aby se nedotýkaly dna hrnce ani sebe navzájem. Voda v hrnci sahá sklenicím pod jejich hrdla.

Zavařujeme na 80stupňů minimálně 20 minut, počítáme od začátku dosažení 80st. teploty. Po zavaření sklenice vyndáme z hrnce a překontrolujeme víčka, případně dotáhneme, aby jablka časem nezkvasila. Sklenice necháme na lince přikryté utěrkou vychladnout. Uchováváme v chladu a temnu.









4 komentáře:

Dagmar Janíková řekl(a)...

Taky jsem o tomto způsobu zavařování četla v časopisu Pravý domácí. Je to zajímavé a rozhodla jsem se, že to zkusím letos s hruškovými povidly. Tak uvidíme jak to dopadne:-)

Zdravá máma řekl(a)...

Věřím, že se povidla podaří. Já minulý rok měla při otevření každé zavařené skleničky radost, že se povedla a nezkazila:-)

P.♥ řekl(a)...

TEda, tohle by mě nenapadlo,děkuju za tip :)

monika řekl(a)...

Ten závin vypadá nádherně :)